Hvordan skriver man en god jobansøgning?

Hiddens no bullshit guide til den gode job-/praktikansøgning, Part I.
Af Simon Miller, Adm. Dir., Hidden Agency

I Hidden er vi netop kommet i mål med sommerens ansættelsesrunde og har fået tonsvis af gode jobansøgninger.

Desværre oplever jeg, at mange unge studerende og nyuddannede aldrig har tillært sig, hvordan en jobansøgning og et CV skal skrives. 

Det er virkelig en skam, for trods kandidaten i princippet kunne være perfekt til stillingen, forhindrer deres CV og ansøgning dem i at komme til samtalen.

Det tænker jeg, at der skal gøres noget ved.

Missionen med dette skriv, er at give et løft til de af jer, som sandsynligvis er meget dygtige, men som aldrig har fanget, hvordan man skriver en god ansøgning. Det gælder om at gøre et så godt indtryk fra start som muligt. 

Der er uden tvivl en masse HR-folk, som vil komme efter mig for at give jer følgende insights. Men mit liv er for kort til dårlige jobansøgninger, så hermed en række forslag til, hvordan du som ansøger kan forbedre din ansøgning og CV. 

Du vil finde ordlyden i denne blog meget direkte. Det er helt bevidst.

Når vi i Hidden kommunikerer i vores egne blogs og indlæg, gør vi det direkte og går lige til sagen. Så for nuværende undgår vi det formelle corporate-snak og skriver i et sprog, hvor alle kan være med.

Måske vil du opleve, at ordlyden i dette skriv kan fremstå negativ eller være præget af irritation. Det bør på ingen måde læses sådan. I stedet fremhæver jeg blot de fejl, som ansøgere ofte laver og giver et eller flere løsningsforslag.

Som gode gamle Roosevelt sagde:

Så hermed: problem og løsning 100% uden whine 🙂

Du finder herunder en liste af fejl/irritationsmomenter, som jeg ofte oplever. 

Kæmpe disclaimer: Følgende tips og tricks er ikke nødvendigvis almengyldige, men de gør sig gældende, når du sender din jobansøgning til undertegnede.

Narrativet: Dine interesser vs virksomhedens

Hvis der er én ting, vi arbejdsgivere og HR-folk ser 1.000 gange dagligt, så er det vores alle sammens individuelle yndlingsord: Jeg.

I bund og grund ved vi godt, hvorfor du søger stillingen. Det gør du, fordi du synes, den er spændende eller fordi du ved, at det vil give dig et karrierehop.

Sagen er den, at mens du er mest interesseret i dig, så er vi mest interesserede i os.

(Kontroversielt, I know).

Da det er dig, som skriver ansøgningen, bør du tænke om virksomheden som slutkunden.  Se dig som en dørsælger, som skal sælge dit produkt.

Dit mål, som dørsælger, er at få solgt dine produkter, så du i sidste ende kan få nogle penge i lommen. Det salgsargument klinger bare ikke så godt hos kunden, vel?

Hej Andersen, jeg vil gerne sælge dig dette strygejern.
Hvorfor du skal købe det?
Jamen du skal købe det fordi jeg gerne vil tjene penge. Jeg har set mig varm på en ny bil, nemlig.”


Den salgstale får du ikke meget ud af.  

Løsning: Det er en rigtig god idé at præsentere, hvordan du vil hjælpe os, fremfor at skrive stolper op og ned om, hvad du vil have ud af arbejdsgiver.

Den er ekstra svær, hvis du er studerende og søger en praktikplads. Fortæl her eksempelvis om din passion og hvordan du glæder dig til at udfolde dine teoretiske færdigheder i praksis.   

Du kan se et glimrende eksempel på, hvordan dette gøres sidst i dette skriv.

Bemærk, at din jobansøgning og dens narrativ og ordlyd er en teaser på hvem du er og hvordan du vil passe i virksomheden og blandt virksomhedens medarbejdere. Udnyt det. Vis os en passioneret, glad, modig, flink og fornuftig person. 

Tag et kig på virksomhedens Facebook, Instagram og LinkedIn. Hvis virksomheden er konservativ, så skriv i et konservativt sprog. Er virksomheden i stedet livlig, ung og måske endda fræk – skriv da i tilsvarende sprog og vis da gerne de træk. 

Når folk siger; “Du skal ikke sige du er X, du skal vise det.”, så er det, vi her mener. Vis i din tekst og med dit sprog at du er glad, passioneret, flink, ambitiøs osv. 

Protip: Vi arbejdsgivere elsker selvstændighed og troen på, at hvis du møder et nyt problem – jamen så kan du enten løse det eller selv komme med forslag til, hvordan du måske kan løse det. 

Senere nævner jeg, at det er en god idé at læse et par CV- og ansøgningsguides, og hvordan nogle fejl skriger af, at du ikke har læst dem. Vi vil gerne se, at du har lavet det grundlæggende research.

Protip 2: Appeal to Ethos/Pathos: Jeg fik engang en jobansøgning, som startede med “Jeg har læst jeres blog om X. Stort tillykke med det!”. Se dén rammer lige, hvor den skal. Mere af det!

Ved at nævne, at du har læst en blog, så viser du, at du har lavet lidt research på virksomheden. Det signalerer oprigtig interesse i virksomheden.
(Forestil dig eksempelvis, hvor godt du vil stå, hvis du i introen nævner, at du har læst denne blog).

Protip 3: Tippet hér er hovedsageligt vigtigt i kommunikationsbranchen, hvor sproget er enormt vigtigt. Når man skriver om sig selv, så er det ganske naturligt at starte alle sætninger med “Jeg..”. Én ting kan jeg dog garantere dig – læseren bliver ganske træt, meget hurtigt. 

Hvis du vil ind i kommunikationsbranchen, så bør du være i stand til at starte sætninger med andet end ordet “Jeg”.

Spice din jobansøgning op

Hvide sjælløse worddokumenter er kedelige.

Vær kreativ og vis at du er bedre end alle de andre. Det er fuldstændigt op til dig, hvor umage du vil gøre dig, men det er en glimrende idé at gøre noget ekstra og give virksomheden en freebie.
Med freebie menes et gratis stykke arbejde eller andet materiale, som stemmer overens med virksomhedens interesser og brand.

Du kan med fordel lade dig inspirere af virksomhedens Facebookside eller deres website.

Eksempel: Da jeg i sin tid søgte den stilling, jeg havde før Hidden, så jeg, at på virksomhedens Facebookside, var de glade for at posere med håndskrevne skilte (A4 papir med tekst på). Så jeg printede et stykke papir med virksomhedens logo, skrev “Hyr Simon Miller!” på det og poserede smilende med det (i fuldstændig overensstemmelse med virksomhedens daværende kommunikation).

Dertil skrev jeg en masse ideer til. hvordan virksomheden kunne løse nogle af de marketingudfordringer, som de havde.

Jobbet søgte jeg en måned inden CPH Pride, så jeg vedhæftede lige en rainbow-flag version af deres logo. Selvsamme version bliver stadig brugt den dag i dag.

Når du giver et stykke gratis uforpligtende arbejde, så stiller du desuden arbejdsgiveren i gæld til dig. Det er svært, som arbejdsgiver, at afvise nogen blankt, hvis personen har gjort sig så meget umage.

Så for at gentage pointen om at sælge sig selv: Se dig selv som et produkt, der skal sælges. Ingen gider købe et sløvt barberblad eller et fladt dæk – Et sløvt barberblad kan ikke barbere, et fladt dæk kan ikke løbe rundt, og en sløv medarbejder kan ikke arbejde ordentligt. Du skal være det produkt, som løser problemet bedre end de andre.

Bonus forslag på freebie: Hvis du liker eller deler arbejdsgivers LinkedIn-opslag/artikler, så viser du arbejdsgiver, at du har lavet lidt research. 

Kontakt os
Udfyld kontaktformularen herunder eller kontakt os på
kontakt@hiddenagency.dk
+45 70 26 22 00

Hidden Agency ApS | CVR: 40810501 | Tlf: +45 70 26 22 00 | kontakt@hiddenagency.dk | Marielundvej 17 C, 2730 Herlev